Hoe zorgt u voor een geslaagde live streaming van uw event?
De live-uitzending van een evenement zal ongetwijfeld leiden tot meer betrokkenheid en interesse bij uw doelgroep. Hoewel live streaming tegenwoordig een hulpmiddel is geworden dat door iedereen gebruikt kan worden door de evolutie van telecommunicatieapparaten en sociale netwerken, blijft het succes van uw captatie, in termen van inhoud en kwaliteit, een uitdaging!
Dit artikel zal uw aandacht vestigen op de stappen die u moet ondernemen bij het plannen van de live uitzending van uw evenement, met als doel uw publiek aanzienlijk te vergroten.
VOOR
1. Keuze van de zaal en het materiaal
- Kies voor een professionele omgeving die helder is of uitgerust is met aangepaste verlichting en een goede akoestiek.
- Zorg ervoor dat de gekozen locatie beschikt over de nodige apparatuur en expertise voor de live-uitzending goed uit te voeren: één of meer camera’s voor video-opnames, microfoons, een geluidsinstallatie, een regie, alsook de technische assistentie in de zaal zelf. De kwaliteit van de internetverbinding is ook essentieel om elk risico van onderbreking tijdens de transmissie te voorkomen.
2. Voorzie de technische aspecten
- Definieer uw doelgroep (publiek of privé), de beschikbaarheid van uw video na het evenement, de visuals en de inleidende tekst van de uitzending.
- Controleer of het voorgestelde systeem functies biedt zoals de mogelijkheid voor het publiek om vragen te stellen aan sprekers, een opmerking achter te laten of zelfs kijkstatistieken op te halen. Het is daarom ook aangewezen om een moderator aan te wijzen om de vragen te filteren voordat deze rechtstreeks naar de luidsprekers worden verzonden.
3. Promoot je live stream
- Wek de interesse van uw publiek door hen te vertellen dat uw evenement eraan komt en dat het online wordt uitgezonden. Voeg er de datum, het tijdstip en de link naar de uitzending toe aan de uitnodiging zodat deze in de agenda van uw doelgroep kan opgenomen worden. Deel dit ook massaal op al uw communicatiekanalen.
4. Doe een repetitie
- Vraag naar de mogelijkheden om een repetitie te organiseren vóór het evenement. Dit staat u toe om zelf comfortabeler te zijn en zo voorkomt u dat fouten worden gemaakt tijdens de live uitzending.
TIJDENS
5. Breng een dialoog tot stand met uw virtuele publiek
- Vergeet niet dat je naast de deelnemers in de zaal ook een virtueel publiek hebt om te betrekken. Aarzel niet om recht in de camera te kijken om hen aan te spreken en hen aan te moedigen om vragen te stellen door de dialoogvensters te gebruiken.
- Maak uw bijdrage zo interactief en dynamisch mogelijk om de interesse van uw publiek te behouden. Deel uw slides op het streamingplatform voor het visuele comfort van uw publiek en om hun aandacht te behouden.
NA
6. Deel je livestreaming na het event
- Zodra uw livestream is voltooid, plaatst u deze op uw website of op uw sociale netwerken om mensen die niet aanwezig konden zijn toe te laten deze alsnog te bekijken en op de hoogte te brengen van uw bericht.
7. Analyseer de statistieken
- Bekijk de resultaten van de live-uitzending: het aantal toeschouwers, de momenten waar er meer publiek bereikt werd, hun reacties en feedback om uw toekomstige live streams te verbeteren en eventueel ook om de vragen te beantwoorden waarvoor u geen mogelijkheid heeft gehad om deze te beantwoorden tijdens de conferentie.
Hoe meer tijd u neemt om de live stream voor te bereiden, hoe groter de betrokkenheid van uw publiek en hoe beter uw ROI (Return On Investment) zal zijn.
De conference centers van BluePoint beschikken over alle nodige apparatuur en de beste ondersteuning voor een professionele livestreaming van al uw evenementen!
BluePoint biedt gepersonaliseerde streaming-pakketten aan, inclusief de huur van de camera's, technische ondersteuning en het maken van een webpagina voor uw evenement alsook andere opties die we u graag willen voorstellen bij uw volgende bezoek!
Aarzel niet om een afspraak te maken via marketing@bluepoint.be of +32 2 706 88 00.