01 21 trends2021 banner

Het is tijd om vooruit te kijken!  Hoe ziet de evenementensector er in 2021 uit?
Eén ding is zeker: het Coronavirus zal in 2021 zijn stempel drukken op de trends in de evenementensector.

Dit zijn de 8 belangrijkste trends die je kunt verwachten:

 

1. Hybride en virtuele evenementen blijven bestaan, ook na Covid-19

Kon uw fysieke evenement niet plaatsvinden dit jaar? Dan was een volledig virtueel of hybride evenement de ideale oplossing.  De technologieën werden ook in recordtempo aangepast aan onze nieuwe manier van vergaderen.  Deze trend zet zich dit jaar voort.  Niet langer alleen om branden te blussen en als noodoplossing, maar ook om strategische bedrijfsdoelstellingen te bereiken.  Virtuele en hybride evenementen worden een vast onderdeel van de marketingmix, ook na het Corona-tijdperk. 

01 21 trends2021 hybridevents

2. Kleinere & gepersonaliseerde evenementen

In 2021 zullen mensen minder bereid zijn om te reizen en de veiligheidsrichtlijnen zijn ook gunstiger voor kleinere groepen op een locatie. Kleinschalerige ervaringen zullen een ongekende kans bieden om meer exclusieve evenementen aan te bieden die intiemer zijn, met kleinere groepen die meer betekenisvolle connecties kunnen bevorderen. Zeer grote evenementen hebben traditioneel te lijden onder een gebrek aan personalisatie.
Bezoekers die fysiek aanwezig zijn, verwachten een persoonlijke ervaring waarbij ze zelfs hun eigen programma en evenementervaring kunnen bepalen. Het creëren van een intiem evenement is de nieuwe manier om impact te maken!

3. Gezondheid screening booths

Vandaag de dag willen mensen weten dat ze veilig zijn voordat ze ergens naartoe gaan. Health Screening Areas bij evenementen zullen het komende jaar een must worden. We hebben het niet alleen over een controle, maar ook over het nemen van een lichaamstemperatuur en het uitvoeren van snelle tests. Denk aan 'sanitaire vernevelingscabine' waar gasten bij de ingang doorheen lopen en tegelijkertijd worden gereinigd met een soort desinfecterende nevel of hygiene-stewards die u op de veiligste en meest hygiënische manier begeleiden om een evenement bij te wonen.

01 21 trends2021 sanitation

4. Duurzaamheid wordt de norm

Duurzaamheid wint elk jaar aan belang, maar in 2021 zijn we ons meer dan ooit bewust van de impact die we hebben op de wereld, mede omdat het gebruik van eenmalige plastics dit jaar weer is toegenomen door het Coronavirus. Er is een groeiend besef dat het tijd is voor verandering.  In het komende jaar zal de consument naar verwachting nog meer gaan oordelen over de werkwijze van bedrijven op het gebied van duurzaamheid. Duurzaamheid is niet iets voor de hand liggend, maar wordt de norm. Ook in de evenementenbranche.

01 21 trends2021 sustainability

5. Hyper automatisering

De pandemie heeft geleid tot meer automatisering. Is er geen direct menselijk contact nodig voor een actie? Dan wordt het proces geautomatiseerd. Denk bijvoorbeeld aan het registreren voor een fysieke gebeurtenis. Bezoekers drukken steeds vaker hun eigen badges af in plaats van dat een gastvrouw ze overhandigt.  

6. Buitenevenementen

De verwachting voor het komende jaar is dat er meer evenementen in de buitenlucht zullen worden georganiseerd. In de 'frisse lucht' kun je met grotere groepen bijeenkomen, is het makkelijker om afstand te houden en lijkt de kans op Corona-besmetting minder groot.

7Drone video en fotografie

In 2021 zullen drones steeds vaker worden gebruikt om gebeurtenissen op een unieke en verrassende manier vast te leggen. Waar een fotograaf en videograaf slechts een deel van het evenement kan vastleggen, kan een drone spectaculaire beelden maken en filmen vanuit perspectieven die de bezoeker zelf niet kan zien. Een drone kan perfect de grootte van, en de actie op het evenement vastleggen. Maar hij kan ook gebruikt worden als extra camera tijdens een livestream of om unieke groepsfoto's te maken.

01 21 trends2021 drones

8. De beleving van geuren

Het desinfecteren van onze handen bij het betreden van openbare plaatsen is iets waar we al aan gewend zijn geraakt.  Maar de specifieke en doordringende geur van de alcoholische gel is niet zo aangenaam.  En daar komt 'geurmarketing' bij kijken! Wist u dat er geursommakers zijn die gespecialiseerd zijn in het creëren van een herkenbare geur die een positieve associatie kan oproepen? Een originele manier om uw gasten op een aangename manier te verrassen!

 01 21 trends2021 scents2

 

Wilt u hulp bij de organisatie van uw evenement in 2021?

Vertrouw dan op de kennis van de BluePoint Venues evenementendeskundigen en het technische ondersteuningsteam!
De BluePoint conferentiecentra in Antwerpen, Brussel en Luik beschikken over alle nodige apparatuur en de beste technische ondersteuning voor professionele live hybride of volledig virtuele evenementen!
U kunt rekenen op onze expertise om u te helpen bij de a tot z organisatie van uw binnen- of buitenevenement!

Aarzel niet om een afspraak te maken via marketing@bluepoint.be of contacteer ons op te nemen op het nummer +32 2 706 88 00.