e sport 1

Van spel tot sport.

In 1972 werd het eerste arcadespel geboren. Het bekende spel "Pong", ontwikkeld door Atari, is tot op de dag van vandaag diep geworteld in de popcultuur.

Vanaf het begin werd in deze spellen voorgesteld om twee spelers tegen elkaar te laten spelen. Het is deze constante zoektocht naar de beste speler en de "Highscore"-cultuur die onverbiddelijk zal leiden tot de geboorte van videogamecompetities.

Dit leidde tot de organisatie van de eerste toernooien zoals het Space Invaders Tournament in 1980 en de Nintendo-wereldkampioenschappen in 1990.  Het was echter pas aan het eind van de jaren negentig, met de ontwikkeling van ADSL-internetlijnen, dat de e-sportsector zijn eerste grote expansie beleefde!

In het begin van de jaren 2000 werden verschillende grote competities en internationale bijeenkomsten ontwikkeld, zoals de Electronic Sports World Cup (ESWC). 

De opkomst van streaming of heruitzendingsplatformen zoals Youtube of Twitch in 2011, zal de invloed van e-sport op het internet vergroten.

De laatste ontwikkeling in de wereld van de e-sport is de geboorte van professionele competities die elk een stad en een franchise vertegenwoordigen, zoals NBA, NFL of voetbalteams in Europa.

Momenteel vertegenwoordigt e-sport bijna 200 videospellen in officiële competities, meer dan 450 miljoen toeschouwers en vooral een geschatte omzet van 1,1 miljard dollar in 2019, gedreven door een jaarlijkse groei van meer dan 25%.

e sport 2

De organisatie van een e-sporttoernooi.

Net zoals bij de traditionele sportcompetities, is de deelname aan grote internationale e-sporttornooien vaak het gevolg van de kwalificatie  op de organisatie van regionale en nationale competities.

De organisatie van dergelijke evenementen kan niet geïmproviseerd worden.   Het zal essentieel zijn om een rigoureus planningsproces te doorlopen dat in 5 belangrijke stappen kan worden uitgewerkt:

1. Keuze van games en platform

Het gekozen spel heeft niet alleen invloed op de duur van de competitie als geheel, maar ook op de rotatiesnelheid van de wedstrijden.  De keuze van het platform (PC, Playstation, X-box, Nintendo) zal ook van groot belang zijn omdat het van invloed zal zijn op het materiaal dat door de organisatie en door de deelnemers zelf moet voorzien worden.  De populariteit van een spel op een specifiek platform zal ook van invloed zijn op het aantal deelnemers en toeschouwers dat uw evenement kan aantrekken.

2. Keuze van de zaal

Vergeet niet om bij het reserveren van uw zaal rekening te houden met een lange montage- en demontagetijd, want de installatie van de apparatuur in een netwerkwedstrijd (meubilair, audiovisueel, decoratie, catering, ...) kost veel tijd. De bekendheid van het gekozen spel zal u toelaten om het aantal toeschouwers dat u kan verwachten, in te schatten.

Gebruik een online inschrijvingsformulier om het aantal deelnemers beter in te schatten en in contact te blijven met uw publiek.

3. Technische uitrusting en assistentie

De organisatie van een e-sportwedstrijd vereist belangrijke audiovisuele apparatuur omwille van zijn digitale karakter.   Sommige spellen vereisen een groot individuele monitor voor elke speler, terwijl andere spellen met meerdere spelers op één groot scherm kunnen worden gespeeld. 

Of uw wedstrijd nu wordt gehouden op een lokaal netwerk (LAN) of online, de stabiliteit van uw netwerk zal van cruciaal belang zijn om de deelnemers in staat te stellen in goede omstandigheden te concurreren. Dit is zeker het geval als u de wedstrijd live wilt uitzenden op een streaming platform.  Tot slot zal audiovisuele apparatuur een grote kost zijn voor uw evenement, dus het is belangrijk om de behoeften ervan duidelijk vooraf te definiëren zodat u er een budget voor kunt begroten en onvoorziene uitgaven kunt vermijden.  Een goede oplossing om de kosten te drukken is om de deelnemers te vragen om met hun eigen apparatuur (controllers, toetsenborden, ...) deel te nemen wat ook vaak de voorkeur heeft van gamers.

Zorg ervoor dat u professionele hulp ter plaatse heeft die op elk moment beschikbaar zal zijn om ongelukkige technische problemen tijdens het evenement te vermijden.

4. Eten en drinken

Afhankelijk van de duur van de wedstrijd, moet u ook de catering voor uw deelnemers en toeschouwers plannen.  Dit kan uw gasten worden aangeboden door uw organisatie maar kan ook beschikbaar zijn op kosten van de spelers en gasten op basis van “eigen consumptie" via food stations of zelfs foodtrucks.  In deze context zal het ook nodig zijn om voldoende ontspannings- en verfrissingsruimtes te voorzien voor het publiek en de deelnemers.

5. Veiligheid en infrastructuur

Kies een plaats met een airconditioningsysteem om de ruimte te koelen en oververhitting van de apparatuur te voorkomen. Controleer ook of de locatie een preventief evacuatieplan heeft voor het geval er zich incidenten voordoen.

 

U organiseert online e-sporttoernooien of "LAN-parties" en u bent op zoek naar een zaal?

De BluePoint-locaties in Antwerpen, Brussel en Luik zijn ideaal om dit soort evenementen te organiseren.

BluePoint biedt een volledige service (technische uitrusting en assistentie, catering, schoonmaak,....) en bovenal geklimatiseerde zalen volledig uitgerust met high definition audiovisuele apparatuur. Neem gerust contact op met onze organisatie-experts om een bezoek aan onze zalen te plannen en de formule te vinden die bij u past.

Contacteer ons om de zalen in Antwerpen, Brussel of Luik te bezoeken via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of +32 2 706 88 00.

 

Deel deze artikel op Facebook.
Deel deze artikel op LinkedIn.

Welkom

Kies uw taal

BluePoint taal Nederlands
Nederlands

Welcome

Choose your language

BluePoint language English
English

Bienvenue

Choisissez votre langue

BluePoint langue Fran├žais
Fran├žais