04 21 liveevents banner2

Live communicatie zit in de lift. Niet zo vreemd, want in een wereld waar alles steeds sneller gaat door de digitale ontwikkelingen, is er juist behoefte aan interactie en persoonlijke aandacht.

Na een lange periode verplicht online vergaderen via platformen zoals Zoom en Microsoft Teams, het volgen van allerlei online webinars en volledige virtuele evenementen op diverse digitale kanalen, snakt iedereen weer naar fysieke ontmoetingen. Het gemis aan face-to-face gesprekken is zeer groot en daarom ook de drang naar live-evenementen !  Een ding is zeker: Van zodra het weer kan, zal iedereen het scherm willen inruilen voor face-to-face ontmoetingen.

Een live evenement is de meest zuivere vorm van interactieve marketing.
De kracht en de impact van eventmarketing, heeft zich in het verleden al bewezen en wordt in tijden van groeiende digitalisering zelfs nog belangrijker. Een goed product of verhaal is daarom niet meer voldoende. Het verschil wordt gemaakt door excellente service, een aanbod op maat uitgewerkt en de beleving rondom je merk. Dit laatste is precies waarom steeds meer marketeers overtuigd zijn van de kracht van live events.

 Nog niet helemaal overtuigd? In deze blog gaan we hier dieper op in en geven we je drie redenen waarom jij een live event volgend jaar in jouw marketingplan wil laten terugkomen.

 

04 21 liveevents banner

Waarom zijn de live evenementen dan zo belangrijk in de marketingmix vandaag

1.       Met live communicatie maak je een grotere impact !

Het creëren van merkvoorkeur is in een overvolle markt een belangrijke marketingdoelstelling. Je wil top of mind blijven met jouw product, dienst of merk en ervoor zorgen dat jouw klanten voor jou kiezen, en dit doe je door een impact te maken. Een event zoals een klantenbijeenkomst of productlancering is hier een uitgelezen kans voor.

Wanneer je een evenement organiseert, kan je bij alle deelnemers emoties opwekken die de zakelijke relaties versterken. Het is bewezen dat een doelpubliek meer interesse toont in een product of onderwerp wanneer alle zintuigen worden geprikkeld. Vandaag is er slechts één marketingkanaal waarbij dit mogelijk is, en dat zijn live evenementen!

Tijdens een live event kan je verwachtingen overtreffen en een ervaring creëren rondom jouw merk. Je klanten kunnen jouw merk als het ware proeven en de toegevoegde waarde ervaren. Wil je er echt uitspringen en impact maken op de gasten van jouw event? Zet dan innovatieve technieken in, zoals 3D- of 4K-projectie en til jouw evenement naar het volgende niveau ! 

2.       Live events creëren een sterkere band met klanten en prospecten.

Events zijn inmiddels geen underdog meer, maar hebben een kernpositie ingenomen in de marketingmix dankzij het feit dat je een persoonlijke beleving kan bieden aan deelnemers.

Een evenement is één van de belangrijkste contactmomenten tussen jouw bedrijf en je klanten. Klanten en prospecten kunnen kennismaken met de mensen achter jouw organisatie en je krijgt zelf de kans om jouw klanten beter te leren kennen. Wie zijn ze, waar houden ze van en hoe kan je hen de beste service bieden?

Het grote voordeel van een live event is dat het ruimte biedt voor persoonlijke aandacht. In een wereld met toenemende digitalisering, is dit juist belangrijk.

3.       Haal meer leads uit je ‘Live events’.

De beslissing van jouw doelgroep om een evenement bij te wonen, wordt ook steeds meer gestimuleerd door een combinatie van informatie en kennis verwerven en tegelijkertijd te kunnen netwerken met gelijkgezinden. En netwerken op afstand is nu eenmaal niet ideaal.

Een sterk eventconcept brengt mensen dichter bij elkaar en versterkt de boodschap die je als bedrijf wil uitdragen. Menselijke interactie speelt hierbij een heel grote rol. Uiteraard zorgt een live event voor veel meer concrete leads. Een ongedwongen gesprek tijdens het netwerken, is namelijk veel efficiënter dan een toffe presentatie alleen!

Uit onderzoek blijkt dat mensen, na het bijwonen van een evenement het product, de dienst of een specifiek onderwerp veel beter begrijpen. Driekwart wordt zelfs een trouwere klant!

 

04 21 liveevents pic1

Wat als de externe omstandigheden een stokje in het wiel steken?

Als event organisator heb je ongetwijfeld al een event moeten afzeggen door externe omstandigheden: terroristische aanslagen, verkeerschaos door onvoorziene sneeuwval of een langdurige pandemie zoals in de afgelopen maanden. Eén ding is zeker: je moet altijd op alles voorbereid zijn in de event sector!

Als dochteronderneming van Agoria en als belangrijke one-stop-shop voor evenementen, heeft BluePoint zich intussen ook gespecialiseerd in virtuele evenementen. Dit betekent dat BluePoint jouw een garantie biedt dat jouw evenement kan plaatsvinden ongeacht de externe omstandigheden. Is het niet volledig live, dan kan het in hybride vorm of volledig online. En dit ook op een budgetvriendelijke manier, dus je hoeft geen schrik te hebben dat jouw budget de pan uit rijst.

Het investeren in technologie zit in het DNA van BluePoint en hiermee zorgt BluePoint ervoor dat jouw virtueel evenement nog voldoende interactie biedt met jouw online doelgroep. Voor BluePoint is het erg belangrijk om zijn klanten gepersonaliseerd advies en begeleiding te bieden van de planning tot de productie van het evenement.

 

04 21 liveevents pic3

Durf te gaan voor live evenementen met voldoende garanties!

De eventlocaties van BluePoint in Antwerpen, Brussel en Luik bieden je een garantie dat jouw event met 100% zekerheid kan doorgaan.

BluePoint leeft uiteraard alle verplichte veiligheidsmaatregelen met precisie na.
BluePoint Brussel heeft onlangs het kwaliteitslabel Health & Safety ontvangen van de Brusselse regering. Dit is een mooie beloning voor het feit dat alle essentiële bijeenkomsten en evenementen voldoen aan de strengste eisen van het COVID Event Risk Model (CERM): afstand, extra schoonmaak, voldoende ventilatie, het dragen van mondmaskers, enz... Hier vind je een duidelijk overzicht van alle belangrijke informatie over het event protocol.

BluePoint staat nu al voor jou klaar voor alle evenementen, zowel live, hybride als virtueel, die op jouw verlanglijst voor 2021 en 2022 staan: kick-offs, teambuildings, personeelsfeesten, productvoorstellingen, congressen zomerse BBQ’s en nog veel meer.

Neem contact op met de BluePoint event experten via marketing@bluepoint.be of via +32 2 706 88 00.