CEJA verrast met de Young Farmers Late Night Show

Tags:
Blog NL
Online evenementen & Opname studio
04-02-2024

 

 

Wil je een verrassende video-opname uitproberen om je publiek beter te betrekken? Dat is de uitdaging die werd aangegaan door de Conseil Européen des Jeunes Agriculteurs (CEJA), die jonge boeren vertegenwoordigt bij de Europese instellingen. De formule? Een snelle, onderhoudende Late Night Show over het thema klimaatverandering zoals jonge boeren die ervaren. Anna Van De Moosdijk, Project Officer bij CEJA, vertelt hoe CEJA's samenwerking met de BluePoint studio hen in staat stelde om dit gedurfde project tot leven te brengen.

 

Waarom heb je voor de Late Night Show gekozen?

Ons doel is tweeledig: communiceren met de Europese instellingen over landbouwkwesties, en anderzijds onze leden informeren over actuele landbouwbeleidskwesties. Voor deze eerste editie hebben we sprekers uit België, Frankrijk en Nederland uitgenodigd om het publiek een breder perspectief te bieden.

Dit infotainmentformaat, dat al populair was in andere domeinen, werd snel overgenomen met de vaste bedoeling om te breken met de communicatiegewoonten van onze sector. We wilden serieuze onderwerpen op een luchtige toon behandelen en daarbij koste wat kost de valkuilen vermijden die we vaak tegenkomen: ultragepolariseerde debatten, onderwerpen die te eng gefocust zijn, enzovoort.

Simpel gezegd: het doel is om Brussel toegankelijk te maken voor boeren, en boeren toegankelijk voor Brussel.

 

 

Wilt u uw volgende evenement in de studio produceren? Neem contact met ons op via het online formulier en vertel ons over uw ideeën.

 

Wat is het concept achter de Young Farmers Late Night Show?

In de zuiverste traditie van de Late Night Show zitten de sprekers op de gastenbank en kijken uit op de console van de presentator. Mijn collega Sébastien Pérel, beleidsadviseur bij CEJA, en ik namen de rol van gastheer op ons. De show wordt live uitgezonden, onderbroken door korte videogetuigenissen van jonge boeren. Hoewel het thema van de eerste aflevering over een complex onderwerp gaat - klimaatverandering - is de toon resoluut ontspannen en wordt het gebracht met een vleugje humor.

 

  • Naam evenement: "Young Farmers Late Night Show
  • Thema: jonge boeren en Europese instanties bespreken klimaatverandering
  • Format : digitaal
  • Aantal deelnemers: 80 managers aangesloten tijdens prime time, meer dan 500 views na de live-uitzending
  • Duur: 1 uur
  • Kenmerken: live talkshow in 'Late Night Show'-formaat, geproduceerd in de BluePoint-studio en uitgezonden als livestream, vooraf opgenomen videogetuigenissen
  • Eerste uitzending: 1 november 2023
  • Publiek: boeren, vertegenwoordigers van de belangen van de agrovoedingssector in Brussel en ambtenaren binnen de Europese instellingen.

 

 

 

Wat zijn de uitdagingen voor een project als dit?

Dit project was in alle opzichten een primeur! Er waren dus veel vragen te beantwoorden: hoe breng je creativiteit in het geheel en blijf je toch informatief? Hoe geef je het programma ritme? Hoe lees je de prompter op een natuurlijke manier? Het is duidelijk dat we een beetje huiverig waren voordat we aan de productie van het programma begonnen.

Tijdens het programma zelf moesten we ervoor zorgen dat de sprekers zich hielden aan de beknoptheid die inherent is aan een Late Night Show. En dat is niet altijd makkelijk als je senior executives moet interviewen die gewend zijn aan een vrij comfortabele hoeveelheid spreektijd! Op de juiste manier reageren op de antwoorden van de gasten is vrij lastig en vereist constante aandacht.

 

 

Hoe heeft het Studio team van BluePoint je geholpen?

Ten eerste, toen we het storyboard aan het schrijven waren kregen we advies van onschatbare waarde over de structuur die het moest hebben en de elementen die het moest bevatten. Dit hielp ons echt om op te schrijven wat er daadwerkelijk gezegd zou worden tijdens de show en om een precies idee te krijgen van hoe we het zouden gaan animeren. We konden ook genieten van waardevol advies over decoratieve elementen bij het voorbereiden van de opname-set.

Tot slot hadden we een paar uur voor de liveshow een 'dry run'-sessie om het storyboard nog eens door te nemen en te oefenen met het lezen van de prompter. Het was ook een ideaal moment voor onze collega's die de rol van technici hadden om de geluids- en visuele effecten te controleren. We werden tijdens het hele proces echt gesteund en dat gaf ons veel vertrouwen.

 


Uitverkoren gasten voor de eerste editie

Anna: "Voor deze première hadden we het geluk om een diverse en invloedrijke groep persoonlijkheden te mogen verwelkomen:

  • Wolfgang Burtscher, directeur-generaal van het directoraat-generaal Landbouw en plattelandsontwikkeling van de Europese Commissie, de hoogste ambtenaar in het directoraat-generaal van de Europese Commissie die verantwoordelijk is voor landbouwzaken.
  • Gabriel Moinet, assistent professor aan de Wageningen Research Universiteit in Nederland, heeft onschatbare lessen gegeven in het bestuderen van bodems.
  • Justine Poppe, een jonge Vlaamse boerin uit een familie van melkveehouders en ambassadrice voor ons leiderschapsprogramma.
  • Hortence Wiart, een jonge bosbouwer uit Frankrijk

Tot slot herinnerde Peter Meedendorp, voorzitter van CEJA en boer in Nederland, ons aan het einde van het programma aan onze missies."


 

Wat zijn volgens jou de 3 belangrijkste sterke punten van de BluePoint studio?

In mijn opinie zijn dat:

  • De professionaliteit en expertise van het team: het eindresultaat was precies wat we hebben verwacht.
  • De communicatie: die was gewoon perfect tijdens het hele project!
  • Hun passie voor het werk: je krijgt echt het gevoel dat het studioteam zeer toegewijd is en een goed begrip heeft van de noden.
  • De bijkomende adviezen: Het is deze passie die Laurent en zijn team op een aantal ideeën heeft gebracht waar wij niet aan zouden hebben gedacht, of die we niet zouden hebben durven implementeren (dynamische veranderingen van opnamehoeken, gebruik van geluidseffecten, inbreng van externe gasten, gebruik van een professionele visagist...).

Ik kan de studio dan ook van harte aanbevelen aan elke organisatie die een dergelijk programma wil opzetten.

Wat ons betreft ligt er al een tweede aflevering van Late Night Show in de maak en we kijken ernaar uit om weer met de BluePoint studio samen te werken!

 

Neem contact met ons op om de beschikbaarheid te controleren en meer te weten te komen over onze algemene voorwaarden.

 

Bekijk een fragment uit de "Young Farmers Late Night Show":